I Summit the summit.

Då var det dags, sätta sig på planet till Island och sedan till USA för att vara på läger i 2 veckor. Men innan lägret skulle vi se lite I Washington DC och se hur en ”vanlig” amerikansk familj lever. Det blev mycket amerikanskt. Skor inomhus, mycket snacks, en persons soffbord och amerikansk fotboll.

Innan vi gick för att kolla på monomant så besökte vi den svenska ambassaden och därmed House of Sweden, som är en liten reoperation av Sverige, med konst utställningar och även en utställning om invandring. Vi fick se alla de stora monumenten i Washington, eftersom alla ligger med gångavstånd till varandra. Vi gick även på två museum, det naturhistoriska och det om luft och rymd farkoster. Under dessa två dagar i Washington så såg vi massor med amerikanska scouter, eftersom Washington var den närmaste stora staden till the Summit. Det var tillochmed så att vi fick skjuts av en troop, vilket motsvarar en scoutkår så vi slapp gå.

Efter dessa två dagar var det bara att sätta sig i ”loser croussern” som var bilen vi fick låna av värdfamiljen och bege sig till the summit, vilket är BSAs permanenta lägerområde på 57 km2. Det är jättestort. Detta var en bilfärd på 6 timmar, vilket är avståndet från Skåne till Stockholm. Vi hade fått en tid när vi skulle vara framme vid entrén, och om man inte har varit här tidigare så hade man nog varit vid lägerområdet vid denna tid utan att ta hänsyn till att det var över en timmes busskö fram till entrén. Väl där så fick vi två guider som skulle sitta i vår redan fulla minibuss men det gick. Så fick vi höra lite om programmet, om lägerområdet och vart vi skulle åka. Vi skulle bo i Subcamp F-Foxtrot och i delen Death Valley. När vi var uppe vid Foxtrot som låg längst ifrån i stort sätt allt, så var vi i stort behov av att gå på toa, men personen som vi lyssnade på var väldigt motvillig men tillslut fick vi. Egentligen så var detta mot reglerna eftersom man alltid behövde ha på sig sitt läger Id, om man inte hade det så blev man skickad till sin by för att hämta dem. På lägret så hade de tillochmed ID-kontroller så inte obehöriga skulle kunna komma in.

När vi kom till vår by så var alla tälten redan uppsatta. De var i spikraka rader med subcampets färg samt vita ledartält i början eller slutet. I tälten stod det 2 tältsängar så liggunderlag var inte behövligt.

Lägrets program var väldigt fritt. På de 11 dagarna som lägret ägde rum så var 2 bokade. En till garden grounds och en till day of service. Garden grounds är ett berg som ingår i lägerområdet där det fanns en uppbyggd indianby där man kunde gör lite olika hantverk, t.ex. att bränna in något på sin keps. Under dagen på garden grounds så hann vi med mycket, vi han skjuta med svart krut, springa/gå spartan race, viket är en hinderbana. Ja tillochmed kasta sten. Day of service var en dag där man skulle ge tillbaka till gemenskapen genom volontärarbete, detta är en stor del av boy scouts program. Vi hade också turen att när vår day of sevice var så skulle deras hedersordförande, Donald J Trump komma så vi gjorde bara en halv dag. Just vi fick bygga en 400 meters löparbana till ett fritidshem

Dagarna innan han skulle komma fick vi välja om vi ville se Mr Trump eller om vi ville vara i byn, det fanns inga andra alternativ. Under tiden han var på lägerområdet så fick man inte gå på vägarna. Innan man fick komma in på amfiteatern så var det secret service kontroll, man fick bara ha regnkläder och en genomskinlig vattenflaska med sig in. Hela lägerområdet var nedstänkt. Vi väntade säkert i 4 timmar på honom. Under tiden så var det mest att hänga, snacka och annan scenunderhållning som röstning om det snyggaste patchsetet, vilket är samlingar av märken som kan bilda en större bild eller allsång.

På lägret finns det mycket olika aktiviteter. Den aktiviteten vi gjorde mest var att gå, eftersom det är så stort. Om man skulle till något som låg en bit ifrån var du var så fanns det bussar som åkte runt på området. Det fanns stort klätterområde, linbanor, höghöjdsbana, en av USAs bästa skatboardpark, Dykpooler och mycket mer.

På kvällarna fanns det bara aktiviteter 2 kvällar, men det fanns också en aktivitet som alla gjorde när de fick tid till detta och detta var att byta märken. Det fanns tillochmed personer som åkte till lägret bara för att byta märken. På lägret byte man inte enstaka märken utan set, vilket är 4-12 märken där det finns 1-2 mitten delar som är stora och resterande mindre oftast runt de stora.

USA checklista

• Hört på Donald Trump
  • Hört 35 000 scouter sjunga ”Let it go”
  • Ätit Poptarts till frukost

En upplevelse av amerikansk scouting som jag aldrig kommer att glömma.

Tack för att jag fick möjlighet att åka på denna resa.

Jens Mårtensson, Höörs scoutkår.