Explorer Belt i Slovakien 2015

22 juni tog jag och min kompis Gustav och 32 andra scouter + fyra ledare tåget söderut. Vårt första stopp var i Berlin. Vi hade missat tåget vidare, så vi fick några timmar i Berlin och passade på att ta en snabbtur där. Sedan åkte vi vidare till Prag där vi såg oss om lite och sov över. Vi blev uppdelade i fyra mindre grupper och fick nästa dag åka åt olika håll. Vår grupp åkte till Brno som ligger i Tjeckien nära Slovakiska gränsen. De andra grupperna startade i Wien, Budapest och östra Slovakien.

24 juni var det dags för vandring. Vi blev avsläppta två och två på olika platser. Jag och Gustav startade i den lilla byn Zborovice. Vi hade nu 10 dagars vandring framför oss och skulle gå totalt 16 mil. Vi hade med oss ett lätt tvåmanstält, stormkök och annan utrustning så vi skulle klara oss. Vi frågade folk på vägen om vatten och mat handlade vi i affärer och lagade till själva. Det blev mycket konserverad gulaschsoppa! Vi tältade på en massa konstiga ställen: i folks trädgårdar, en gång på ett gammalt industriområde, vid en tågstation och på gräsplättar utanför byarna.

3 juli kom vi fram till Nitra, med trötta ben och en del skavsår. Det var jättekul att träffa alla andra och höra varandras historier om vad de hade varit med om längs vägen. Vi åkte nu runt tillsammans och tittade på en massa olika saker. Vi åkte på spa en av de första dagarna, vilket nog var välbehövligt efter vandringen. Vi besökte Tatrabergen, där vi fick våra märken att ha på scoutskjortan. Vi var också på Skanzen – ganska likt Skansen i Stockholm faktiskt, med en massa gamla hus. Rafting var en kul grej, inga stora forsar men härligt att glida fram på floden. Vi åkte mycket tåg och hade väldigt kul på tåget, spelade kort, lekte lekar och snackade. Under vår rundtur var det en rejäl värmebölja, 30-35 grader hela tiden, så det var ganska svettigt. Till slut åkte vi till Bratislava, där vi var ett par dagar och såg oss om. Det var en mysig stad, liten och trevlig med gamla hus och många uteserveringar. Sista dagen i Bratislava fick vi våra bälten, högt uppe på en kulle vid ett gammalt krigsmonument som byggts av ryssarna. Det var en väldigt speciell stämning, alla var glada och stolta.

11 juli startade vår hemresa. Vi var i Prag ett dygn och tittade på den fina staden, sedan vidare till Berlin och nattåg hemåt. På morgonen 13 juli kom vi till Malmö station, trötta och glada, med många nya kompisar och en lärorik och rolig erfarenhet rikare.

Malte 1

På vandringen, jag och Gustav vid floden Váh

Malte 2

Jag får mitt Explorer bälte.

Stort tack för ert bidrag till min resa!

Malte Kristensson