Sushi, fukt och tåg

Det finns få länder som vi har så mycket fördomar om som Japan. Det har en mystisk anda med högteknologi och organisation med sig i bagaget på något vis. Det som faschinerade mig mest var hur sant vissa saker var.

På de 26 dagarna och och 82 tågresorna, hade vi endast 2 försenade tåg. Tokyo, som är en av världens folktätaste städer, var renare än någon annan stad jag sett. Shibuya Crossing, den intensivaste korsningen i Tokyo, var helt fri från knuffningar av stressade pendlare.

Den felfria organisationen kommer inte utan motgångar dock. Japaner är väldigt fyrkantiga, och klarar inte riktigt med ändringar.

Jag åkte som ledare för en avdelning på 36 scouter, tillsammans med tre ledarkollegor. Vi fick chansen att träffa våra scouter i våras, för att sedan tillsammans inleda äventyret på Kastrups flygplats. Vi märkte tidigt problemen som uppkommer när man reser i stora grupper, när de scouter vi hade med oss inte fick någon mat på flyget, men vi lyckades lösa det mesta genom en god anda och lite tålamod.

Resan fortsatte lite grann i samma anda, en enorm upplevelse i ett unikt land, med vissa svårigheter som tyvärr gav viss bismak. Precis som flygplansmaten kan man lösa det mesta med lite tålamod, där jag måste berömma den förståelse våra scouter visade för de svårigheter vi ställdes inför, och lite positiv inställning.

Även när damen i biljettkassan bara pratar japanska, och man lite bråttom behöver köpa 40 tågbiljetter så går det med ett leende, en bit papper och lite tur!

Det var stundtals jobbigt, svettigt mest hela tiden, och maten var inte riktigt alltid vad man trodde att man beställde, men resan till Världscoutjamboreen i Japan var oförglömlig och jag skulle utan tvekan göra det igen!

Anton Wilkens.

Avdelning 8, Snapphanarna