WSJ Ebba1

Mitt stora äventyr i Japan startade den 15 juli i Sverige. Min grupp mötes upp i Malmö och sedan åkte vi som samlad grupp till Kastrup flygplats. Väl på plats checkade vi in och lämnade vårt stora bagage. Redan nu hade vi bra stämning och alla var exalterade på vad som kom till att inträffa. Vi åkte flyg tillsammans med två andra grupper, vilket lede till att nästan hela flyget var fullt med scouter. Hela flygturen tog cirka 16 timmar men eftersom vi mellanlandade i Doha i Qatar blev flygturen samt väntan cirka 24 timmar. Vi kom fram till Tokyo sent på kvällen och åkte med en beställd buss direkt till vårt hotell, där vi snabbt byte om till pyjamas för att kunna gå och lägga oss. Första dagen i Japan var molnig och det spö regna i perioder. På grund av det tråkiga vädret så kunde vi inte se Mount Fuji men jag och ett gäng gick på upptäcksfärd istället. Det var väldigt mysigt och vi fick se hur Japans samhälle var uppbyggt. Vi gick även en dag med hela gruppen till en utsiksplats, där vi kunde se mer av staden vi bodde i samt kunde vi lättare utskilja Mount Fuji mellan de mörka molnen. Vi slutade den härliga dagen med att gå till ett japanskt spa med varma källor och fick för första gången testa på japans duschar samt trevligt tjejsnack.

Därefter åkte vi till storstaden Tokyo igen. Efter att vi kom fram till hotellet och hade lagt av oss väskorna, gick vi till teknikgatan. En väldigt känd gata som brukar finnas med på flera filmer. Överallt låg affärer av olika slag och stor variation ifrån Sveriges affärer t.ex. Pokémon affär. Andra dagen i Tokyo var proppfull med sightseeing. Vi gick upp tidigt och skaffade snabb frukost, därefter hoppade vi på en buss som gjorde att vi fick se olika platser av Tokyo. Från tempel och gamla byggnader till Tokyo Tower. Vi träffade för första gången sen vi landade andra scouter som inte var ifrån Sverige. Scouterna var ifrån Peru och vi sjöng (mestadels vår grupp) och tog ”groupie” med dem, vilket var väldigt roligt. Därefter var det dags för Kyoto, där skaffade jag och några andra Kimono. Kimono är en vacker japansk klänning för kvinnor. I Kyoto besökte vi även ett tempel med en underbar trädgård. Efter trädgården och templet fick vi gå fritt i Kyoto, där det började spöregna. Vi blev så dygnsura att vi till slut gav upp i vårt försök att undvika regnet och hoppade därefter i varje vattenpöl och skvätte så mycket som möjligt.

Sedan for vi till Nagahama, där bodde vi på ett resort. Här hade vi våra lugna dagar tills vi skulle till ön Miyajima och därefter mot det efterlängtade World Scout Jamborre. Vi tvättade, gick i en bambu skog, gick i affärer och shoppade lite, hade det allmänt mysigt. Därefter var det som sagt ön Miyajima som vi åkte till med buss och färja. Detta var mitt favorit ställe, man var nära naturen, ön och dess invånare hade en mysig charm. Även om det var en liten ö så var den ganska känd. Miyajima hade fullt av dovhjortar som var hur tama som helst samt mycket luriga, då de åt allt deras ögon fick syn på. På ön fanns även otroligt vackra byggnader som var gjorda av röda stockar, vilka stod i vattenet då det var stånd.

Nu var det dags för lägret, alla var så taggade när vi rullade in på parkeringen. Jag och två andra färgade vårt hår rosa (rosa eftersom det var ”Sveriges färg” under lägret), blåste sopbubblor hela vägen till vår lägerplats. Alla dagar hade tema Culture, Community, Water, Peace, Science, Global Development Village och Nature. Aktiviteterna som var kopplade till temat var både on site och off site. Vi hade flera konserter med coola och annorlunda artister, som fick oss att sjung högt även om vi inte kunde texten. Sammanslagningar med andra länder, vi hade t.ex. lägerbål med ungerska scouter, måltid med amerikanare samt vattenkrig med spanjorer. Hela lägret var underbart och obeskrivligt. Under den månaden så levde man som en stor familj med så mycket glädje, tårar och kärlek. Jag skulle gärna göra om allt igen.

Ebba från Wä scoutkår

WSJ Ebba2