Andra sidan jorden, igen

Mitt namn är Emma Haglund, jag är nu 18 år gammal och har varit med om en resa jag sent kommer att glömma.

Den 17 juli 2015 startade mitt resande för andra gången den sommaren denna gång med destination Japan. Resan började med att avdelningen Turning Torso (TT) samlades på Malmö Centralstation.

Jag kommer fortfarande ihåg hur nervös jag var. Eftersom jag spenderat det senaste året i USA som utbytesstudent hade jag missat de båda förträffarna gruppen hade haft under våren, detta ledde till att de kände varandra och jag, jag kunde inte namnet på hälften av mina kamrater. De jag kände såg då till att väl på stationen introducera mig till alla nya ansikten. Här är deras ansikten, och mitt

Emma1

Efter några hjärtgripande farväl till vänner och familj bar vi oss i väg på en månad av äventyr med gula väskor.

På flygplatsen var vi fyra avdelningar som väntade på att tillsammans flyga till andra sidan jorden. Spänningen var hög och vart man än gick på Kastrup kunde man skymta en gul väska eller en plutoniumgrön scout skjorta. Qatar Airways, ett mycket extravagant flygbolag, flög oss först till Doha i Qatar och sedan till Tokyo i Japan.

Emma2

120 trötta scouter klev sedan av planet i Japan, fyllda med spänning gick vi igenom flygplatsen .

Emma3

Vårt första stopp blev staden Yamanaka vid foten av Japans högsta berg, Mount Fuji.

Emma4

En traditionell mindre Japansk ort med en massa hotell och underbar utsikt.  Vi spenderade de första dagarna med fritid och rundvandring i byn.

Emma5

Näst kommande dag ägnades åt att vandra till ett spa med den speciella japanska sitt-duschen. Något som fanns på de flesta hotell vi besökte. Sedan besteg vi ett berg och åt lunch med vyn Fuji.

Emma6

Detta är vi, TT-gänget med Mt. Fuji i bakgrunden.
Emma7

Efter några dagar i Yamanaka bar det av till Tokyo. Vi åkte på rundtur i hopp on hopp off bussar som tog oss runt staden och visade oss diverse sevärdheter.

Emma8

Sedan  bar det av upp i Tokyo Tower 300m över Tokyo City. Otroligt häftig vy över en av världens största städer.

Emma9

Sista natten i Tokyo spenderades på Tokyos så kallade ”teknikgata” . Där blev det en massa shopping, men efter en lång dag tog även det på krafterna och hela gruppen föll ur balans. En blandning av hemlängtan och kulturchock drabbade oss alla. Efter en efterlängtad nattsömn kunde vi dock alla pusta ut och bege oss vidare på vår resa.

Emma10

Efter två korta och intensiva dagar i Tokyo bar det av med Shinkansen ner till Kyoto. Shinkansen är Japans x2000 som går dubbelt så snabbt. Det är dock inte deras snabbaste tåg, Japan har nämligen världens snabbaste tågbana som går på magnet rälser. Tyvärr fick vi inte uppleva att åka med dessa, men nog var det en upplevelse att få åka Shinkansen i sig.

Emma11

Vårt nästa stopp blev sedan staden Kyoto, här besökte vi ett tempel med en helt underbar trädgård och upplevde en klassisk japansk regnskur.

Emma12

Genomvåta letade vi oss igenom Kyoto mot vårt hotell där för att efter en natt åka vidare till en resort 2h resväg längre bort.

Emma13

Efter några dagar på resort åkte vi till en camping på en ö närmare lägret. Här fick vi förbereda oss på läger livet som väntade genom att för första gången få bo i de helt nya Hilleberga tälten Scouterna köpt in. På ön fanns det väldigt människovana rådjur som gärna kom och gnagade på våra saker. Vi fick se fler japanska tempel och hade mycket fri tid på ön.

När vi bodde där fanns det ungefär 1000 svenska scouter som bodde på samma ställe innan lägret.

Emma14

Efter några dagar på än bar det äntligen av mot Yamaguchi och World Scout Jamboree. När vi äntligen kom ombord bussen och åkt i 1,5h kunde vi se lägret närma sig och alla vara otroligt spända.

Emma15

Lägret bjöd på många aktiviteter, men något jag kommer minnas allra bästa är de sena nätterna på lägerområdet var jag och vänner satt och njöt av en behaglig temperatur på 27°, som vi frös till, och levde i nuet i underbara Japan.

Emma16

En aktivitet vi gjorde en utav dagarna var att göra slime och bli utmanade att försöka göra bubblor.

Emma17

Vi gick också på äventyr på lägerområdet och kunde hitta de vackraste av plaster att njuta.

Emma18

Min Japan resa fick jag spendera med två underbara snapphane scouter, Ebba och Johanna.

Emma19

Tillsammans hade vi en otroligt utmanande och lärorik upplevelse i Japan, långt borta ifrån världen vi känner så väl. Min resa till Japan är något jag aldrig skulle byta emot något, trots att det var många glada miner när vi äntligen satt på planet hem var inte ett öga tort när vi sa adjö på Kastrup.

Jag vill säga tack till bidraget till min resa, jag är en av många lyckliga scouter som har fått ett minne för livet genom att åka över hela världen i en månad.

Trots att vi tvingades till sjukhuset när vi kom hem för att kolla oss efter hjärnhinneinflammation. Jag ser fram emot fler äventyr inom scouterna.

Emma20