Tjabba tjena, Olof här!

Att resa utomlands är inget jag är särskilt van vid, det längsta jag har någonsin åkt är till Spanien, och det är ju t.o.m i Europa! Så klart var det ganska chockerande att resa till Japan då, men jag ångrar definitivt ingenting. Jag tackar för bidraget vilket gjorde det enklare att åka på denna fantastiska resa, det var verkligen en upplevelse att resa på WSJ och träffa så mycket folk från hela världen!

Resan började med en tågtur till Kastrup med resten av vår grupp där vi bordade ett plan till Qatar. Den långa flygturen spenderade jag med att kolla på film vilket fanns ombord och att sova, i hopp om att vända tidszonen till Japantid. Ingen större lycka där, fast jag kom iallafall fram till Qatar pigg! I Qatar gjorde vi inte så mycket förutom att chockas av den plötsliga värmen när man gick ur planet och sedan vänta 4 timmar för nästa plan. Under den tiden så gick jag och några kompisar för att ta något litet att äta och jag skrev lite dagbok! Tiden gick dock överraskande snabbt och snart så var vi på ett nytt plan, på väg direkt till Japan!

Efter ännu en lång flygtur så landade vi i Japan och jag chockades IGEN av hur varmt och fuktigt allting var. Vi hade det dock trevligt och jag fick köpa en läsk, vilket var överraskande spännande! Det var dock fortfarande mitt i natten, så vi hoppade på en buss och drog till vårt första hotell, Sei Kei! Vi bodde vid Mount Fuji och skulle stanna där i några dagar. Under vårt besök så fick vi besöka en Onsen (Japanskt badhus där ALLA skall vara nakna. Inga undantag). Där var extremt mysigt och jag har nu börjat älska varmbad tack vare det. En annan dag så tog vi helt enkelt en lång promenad för att få se toppen av Mount Fuji, fast det började regna så mycket att till sist gav vi upp och gick tillbaka till hotellet.

Nästa punkt i vår resa var att åka till Tokyo, som är Japans huvudstad, där vi bodde i Washington hotell. På vår första dag så besökte vi ett närliggande shoppingcenter som kallades Velvet Fort Tokyo, där man kunde shoppa allt möjligt och se världens största miniatyr Venedig. Efter en spännande dag shopping och en god natt sömn så drog vi vidare till Shibuya, vilket var ett känt område i Tokyo! Vi delades upp i grupper och fick gå runt lite hur vi ville, vilket var kul. En av mina favoritsaker kom nästa dag dock när vi besökte Akihabara, vilket var det stora nörd distriktet i Tokyo! Vi vandrade runt och kollade på en massa häftiga saker och shoppade, det var här jag spenderade det mesta av min resebudget på saker. Vi besökte också en arkad där vi spelade lite.

Efter det åkte vi till Nagahama, en stad precis utanfår Kyoto! Där fanns inte så mycket att göra förutom att besöka ett fint museum, så vi spenderade det mesta av vår tid i Kyoto, dit vi åkte med tåg. Där fanns en massa tempel att se, vilket var spännande.

Miyajima var vårt nästa nål, där vi campade ett tag. Det var ett naturreservat och en mysig liten ö full av rådjur som gillade att stjäla saker! Vi fick även för första gången chansen att bada i havet, fast vi fick se upp för giftiga stenfiskar. Blev inge bättre på land, där vi istället fick kolla efter giftiga tusenfotingar och spindlar.

Dock så kom näst den stora huvudpunkten, WORLD SCOUT JAMBOREE! Efter en lång och spänningsfylld bussfärd kom vi äntligen fram till campingplatsen i Kirarahama! Där fick vi gå över halva lägret med full packning, men det var värt det när vi kom fram. Jamboreet var väldigt spännande och vi spenderade flera dagar med att bara gå runt och träffa folk från hela världen, dock så hölls det ibland roliga aktiviteter! En aktivitet fick dock ställas in, eftersom för mycket folk fick värmeslag och svimmade där. En högpunkt för mig vara märkes och skarf bytandet. Jag kom dit med 2 Svenska skarfar och 4 märken, fast jag lämnade Jamboree med 8 olika länders skarfar och flera påsar fulla med märken. På de flera stora ceremonierna som de hade på den stora, centrala scenen så spelade det band och vi fick besök av Japans prins. Det var väldigt kul att vara med om!

Så klart var det sorgligt att åka därifrån, men jag gjorde det med flera goda minnen och nya vänner. Resan hem var inte så märkvärdig, eftersom vi mest åkte till en flygplats med Shinkansen (Japanskt super-snabbt tåg!) och sedan flög till Qatar igen. Nu spenderade vi dock 5 timmar där och jag åt en hamburgare för at hålla mig vaken. Jag började redan nu försöka vända tillbaka till Svensk tid, fast det gick inget vidare. Sista flygturen hem var trött och långsam, men jag bar på flera bra minnen av upplevelser!

Tack för allting jag har fått vara med om, och jag hoppas att kunna resa på fler Jamboree, troligen som en funktionär dock.

Olof Roschat, Wä Scoutkår, Kristianstad