Vandringen sträcker sig 18 km längs etapp 5 av Österlenleden, på Skåneleden, mellan Kivik och Simrishamn och erbjuder en varierad vandringsmiljö med flacka sandstränder, blockrika strandängar och vilda branter med skog. Etappen är markerad med orange färg längs vägar och stigar, utmed stranden följer ni strandkanten.

osterlen1

Sevärdheter längs vägen

Café Annorlunda (markerat med en röd ballong på kartan ovan)
Öppet: 11-17 (v.28 – 32 11-18) Lördag – Söndag från Långfredag –Allhelgonahelgen Dagligen 28/5 – 31/8

Stenshuvuds Nationalpark
Stenshuvuds nationalpark är den sydligaste av Sveriges 29 nationalparker. Nationalparken bildades 1986 och omfattar ca 380 hektar. Nationalparken är alltid öppen för besökare.

osterlen2

Kungagraven
En 3 300 år gammal
gravplats från bronsåldern, som under historisk tid både förstörts delvis, plundrats och restaurerats till ett icke ursprungligt skick. I restaurerat skick mäter graven ca 75 meter i diameter och är 3,5 meter hög. Den kan antas vara en av Skandinaviens största gravar från den äldre bronsåldern (cirka 1700–1100 f.Kr.). Graven innehåller en kista som är 3,25 meter lång och ca en dryg meter bred.

Kiviks hamn och Buhres fisk
Passa på att ta en sväng ner i Kiviks hamn och njut av nyfångad fisk från Buhres samtidigt som ni njuter av utsikten och samlar kraft inför den fortsatta vandringen.

osterlen4

Prästens badkar i Vik
Är en unik vulkanisk formation som ligger strax söder om
Viks fiskeläge. Formationen är troligen en så kallad sandvulkan som bildats då artesiskt vatten har trängt upp på en havsbotten för omkring 500 miljoner år sedan. Innan sanden hårdnat helt till sten, har vulkankäglan kollapsat ner i sig självt. Det finns på Österlen omkring 100 sådana ”badkar”, men den enda synliga är denna vid Vik, som därför kan studeras i detalj. Den saknar motsvarighet i världen.

Knäbäckshusen
En liten by vid kusten alldeles söder om Stenshuvud med en alldeles egen historia. Byn låg ursprungligen vid Knäbäcken i norra delen av Haväng men då skjutfältet utvidgades i mitten på femtiotalet flyttades husen till sin nuvarande plats. Vid vägens ända endast hundra meter från en av Skånes vackraste stränder ligger nu de sjutton husen längs med en smal bygata. Här finner man både korsvirkeshus och vasstak, allt inramat i rosor och vågornas brus. Nästan alla hus är sommarbostäder men en växande skara familjer bor numera i byn året om. En ypperlig plats att ta ett dopp på.

Äpplets hus och Kiviks musteri
För öppettider se www.kiviksmusteri.se
På Kiviks Musteri tillverkas en mängd frukt- och bärprodukter som cider, drycker, juice, kräm, must och sylt. Musteriet finns i den södra delen av Kivik där ni kan besöka Musteributiken, Café & Restaurang Kärnhuset samt Äpplets Hus med trädgårdar.

Övernattning
Tyvärr finns det inte några fasta vindskydd längs vandringssträckan, så vill ni sova i tält eller vindskydd är detta något ni själva får bära med er. Det finns även alternativa boenden som campingplatser, vandrarhem, B&B och hotell.

osterlen3

Buss hit och hem
Skåneexpressen 3 tar er från Kristianstads resecentrum till Vitemölla där vandringen inleds om man väljer att gå från Kivik till Simrishamn. Väljer man att gå sträckan från Simrishamn till Kivik är det bara att åka vidare till Simrishamn med samma buss. För att komma tillbaka till Kristianstad resecentrum efter vandingens slut tar ni buss Skåneexpressen 3.