Hur kan jag som scout hjälpa till?

De senaste månaderna har vi sett den största humanitära kris och flyktingvåg som Europa skådat sen andra världskriget. Människor flyr sina hemländer för att undkomma krig och förföljelse. Till Sverige kommer flera tusen människor i hopp om att få en bättre och tryggare framtid för sig och sina barn. Många är vi som berörts av de människoöden vi fått del av via nyheter och sociala medier. Genom hela Sverige har personer, föreningar och ideella organisationer tagit olika initiativ för att hjälpa och underlätta vardagen för alla de som söker asyl.

Det är många av scouterna i Nordvästra Skånes scoutdistrikt som under de senaste veckorna ställt frågan, vad kan jag som scout göra för att hjälpa de som anländer till Sverige som flyktingar?

För att underlätta för er har vi samlat länkar några av de organisationer som idag jobbar med att hjälpa alla de människor som är på flykt och söker asyl.

Vi på Södra Kansliet, hoppas detta kan hjälpa er som vill bidra med tid, donera pengar, kläder eller utrustning till de människor som är i behov av vår hjälp och stöttning.

Alla insatser är lika mycket värda – det är tanken och viljan som räknas.

Vi är scouter som stöttar Kontrapunkt Malmö Röda korset Malmö
Individuell Människohjälp Läkare utan gränser Röda korset Helsingborg
Rädda Barnen Malmö UNHCR Röda korset Trelleborg
Rädda Barnen Helsingborg Svenska Kyrkan Retoy, Malmö
Rädda Barnen Trelleborg Volontärbyrån Radiohjälpen
Lions SOS Barnbyar Vi hjälper
Röda Korsets Ungdomsförbund Läkarmissionen Kompis Sverige, Lund
Malmö Stad

Läs mer om Scouternas fredsbudskap – ”Sträck ut en hand”

Budskapet är lika aktuellt nu som på Scouternas fredsdag den 21 september.