Tack för ert bidrag till min Japanresa, den bästa jag gjort i hela mitt liv. Att åka till Japan var helt otroligt, det var så roligt. Avdelningen jag var med i hette ”Spiddekaga”, det var en jättebra grupp med bra ledare och sköna kompisar. Vi åkte till Japan den 21:e juli, resan dit gick bra. Resan för oss tog lite över 24 timmar, för vi fick vänta länge i Quatar. När vi väl var framme i Japan var alla ganska trötta men exalterade. Vi tog en buss från flygplatsen till APA Hotel i Tokyo. Där var vi i ungefär en vecka. När vi var i Tokyo så upptäckte vi mycket med Japan, olika platser och konstiga upplevelser. Det var verkligen roligt, vi åkte till Disneyland, till något tempel, till den kända korsningen och mycket mer. Vi var i centrala Tokyo vid alla köpcenter, sen var vi också i det lite mer ”fattiga” Tokyo, här och där mötte vi andra svenska scouter som vi hälsade på och frågade vart i Sverige de kom från. Det var helt perfekt att börja Japanvistelsen i Tokyo, att få vänja sig vid alla människor, regler och att ta in alla nya uttryck.

När det var dags för lägret så packade vi alla våra saker och flög neråt i Japan, när vi landat så blev vi varmt välkomnade av några funktionärer. De visade oss vilken buss vi skulle ta till lägret. När vi var framme på lägret så hämtade vi tälten och fixade vårt camp. Lägret var väldigt jobbigt enligt mig, det var fruktansvärt varmt och väldigt jobbigt att vara alert hela tiden. Aktiviteterna vi hade var lite sådär, men några var väldigt roliga. Dagen när vi i avdelningen Spiddekaga skulle delas upp i våra patruller och åka iväg på olika aktiviteter så åkte min grupp till en skola, en fabrik där man gjorde plåt och till en väldigt skum orkester. Men den dagen var nog roligast på lägret tror jag. Nästa roliga sak var när vi åkte till en grotta, det var väldigt spännande, men sen var det så skönt för det var kallt i grottan. En dag på lägret åkte vi till Hiroshima. Museét var helt sjukt, alla minnen som fanns kvar, hur de har kunnat bygga upp staden igen, det var fantastiskt men väldigt sorgligt att se allt på riktigt.

På lägret var det också väldigt kul att bara gå runt och prata med människor från både Sverige och andra länder, till slut lärde man sig hur man skulle gå för att hitta till olika platser. Det var väldigt kul att man hade alla de länderna på sån liten yta, man behövde inte känna sig annorlunda eller mobbad, för alla var ju scouter, det var härligt. Efter lägret så åkte vi till en ö som heter Miyajima, där var det massor av svenska scouter, man var liksom fri där, och äntligen fick man bada i havet! Det var härligt att vara där, man kunde äntligen äta riktig mat igen, dock inte den som serverades på campingen där vi var, den var oätlig. Jag åt glass flera gånger om dagen. Om man ville ha riktig mat fick man bege sig till staden som var på ön, där fanns massor av olika ställen att handla på, både mat, souvenirer och kläder av olika slag. En dag när vi var på ön så var det festival i staden, de sköt massor av raketer och där såldes massor av mat. Dock var det väldigt trångt, för att få lite andrum fick vi sätta oss halvvägs upp på en kulle bakom en stor reklamskylt. På Miyajima gick vi också till ett fiskakvarie, där fanns massor av olika havslevande djur, det var inte så kul, men spännande.

Efter att vi varit på Miyajima så åkte vi till ett vandrarhem i Kyoto. Där var det var det väldigt lugnt och skönt, inte sån rusning som i Tokyo. Kyoto var en turiststad, man hittade där, det var lätt att ta sig fram o tillbaka mellan olika platser med buss. Vandrarhemmet vi bodde på var väldigt mysigt, med gångavstånd till mataffärer och busshållplats.

När vi skulle åka hem till Sverige igen, så var det först en bussresa från Kyoto till flyget på 8 timmar, sen ytterligare 19 timmars resa. Det var drygt, men väldigt sorgligt och glädjefyllt, det var ju sista stunden med Spiddekaga, sista stunden med Japankompisarna.

När vi äntligen kom fram till Köpenhamn så blev det många avsked och mycket tårar.

Detta är min Japanberättelse. Den är tolkad från mina upplevelser, så jag tyckte att min vistelse i Japan var. Tack för bidraget. Vi fick se många byggnader och vi fick uppleva Japan på så många vis. Denna resan var fantastisk.

Fanny1

Fanny2