Min japan resa

Mitt stora äventyrbörjade den 15 juli på Malmö central där alla 40 stycken från min grupp kom. Vi sa hejdå till familjen och begav oss mot Kastrup. När flyget lyfte var vårt första mål och mellanlandning Doha i Qatar. Den flygningen tog oss cirka 5 timmar. Nu var det väntan som gällde på flygplatsen tills flyget mot Tokyo avgick. Flyget mot Tokyo tog 11 timmar. När vi väl kom till Japan så var det natt så det var att sova direkt när vi kom till hotellet.

Första hotellet låg nära Fuji berget en bra bit utanför Tokyo. Där var vi 3 dygn och vi hade då två hela dagar där. Vi var på upptäcktsfärd i staden ena dagen och andra dagen gick vi till en utkiksplats högre upp i bergen. Från utkiksplatsen hade vi perfekt utsikt över staden och Fuji. På vägen hem stannade vi någon timme på ett japanskt spa och rensade själen. Dagen efter bar det iväg mot den stora staden Tokyo.

Hotellet i Tokyo hette Sumisho hotell. Det låg rätt så centralt då det tog cirka 20-25 minuter att gå till Tokyos mitt. När vi kom till hotellet så slappade vi en liten stund sedan bar det iväg till teknikgatan. Det är en av Tokyos mest upplysta och häftigaste gator. Där var massor av butiker och där fanns allt mellan himmel och jord i butikerna. Dag två i Tokyo var det sightseeing som stod på schemat. Min grupp åkte sightseeing buss genom olika delar av staden. Vi var bland annat vid Tokyo Tower, ett gammalt tempel och Tokyo Sky Tree. Under dagen så åkte vi även tunnelbana i Tokyo. Det var lite skillnad från Skånetrafiken här hemma som har avgångar knappt var 20 minut, där gick det ett tåg i minuten. Vi avslutade kvällen med mat på en karaokebar. Och där var tiden i Tokyo slut.

Efter Tokyo så åkte vi vidare mot Kyoto. När vi åkte dit så åkte vi Shinkansen tåg. Det är ett av världens snabbaste tåg och går i 300 km/h. när vi var framme så checkade vi in på hotellet och begav oss ut i Kyoto för lite snabb shopping. Dagen efter gick vi iväg för att se på ett gammalt tempel vilket var väldigt fint och häftigt att se de där gamla byggnaderna som jag har sett på foton och på tv. Vi hade sedan delar av eftermiddagen fritt att springa runt i Kyoto. På kvällen så gick tåget vidare mot Nagahama resort.

Här hade vi väldigt mycket fritt de flesta dagarna. En dag så tog vi tåget och åkte iväg för att besöka en japansk bambu skog. Visste ni att bambu går under gräs släktet? Nagahama var en mindre stad med några enstaka butiker. Det var där som jag köpte min katana (japanskt svärd) Nagahama var sista stället under min resa där vi fick sova i riktig säng.

Nästa anhalt var Miyajima. Det är en Ö som vi var tvungen att ta färjan till. Det var en häftig ö med enormt mycket sevärdheter och saker att göra. Miyajima är känt för två saker, dovhjortar och Floating Torii. Floating Torii är en världskänd skulptur med röda stockar som står i havet. Hjortarna var något helt ut över det vanliga. De var väldigt närgångna och var inte rädda för människor. Hjortarna gick med en inne på gatorna i hamnen och gick och åt på folks underkläder som hängde på tork utanför tälten. Där fanns nog fler hjortar på ön än vad det fanns människor. Under dagarna så badade vi jätte mycket och vi var även på ett akvarium.

Nu var det dags för det som jag väntat på i flera år, lägret. Det var cirka en timmes bussresa till lägret från ön. Att bara få sitta på bussen och rulla in på jamboreens parkering och under lägerportalen var något alldeles underbart. På lägret så fick vi uppleva väldigt mycket saker bland annat olika kulturer och massor av olika aktiviteter. Min grupp var en kväll på lägerbål med en grupp scouter från Ungern vilket var mycket givande och super kul. Aktiviteterna var både on site och off site. Vi hade flest on site. Nästan alla dagar hade varje lägerområde ett aktivitets tema. De olika teman var: culture, community, water, peace, science, global development village, Nature. Den dagen vi hade community så var vi off site där vi först besökte en lågstadieskola. Där fick vi sitta och klippa och klistra och prata med de små barnen. Peace programmet bjöd på en historisk upplevelse då vi var i Hiroshima. Väl i Hiroshima så besökte vi deras minnes museum och vi fick även se Genbaku Dome som är den enda kvarlevande byggnaden från atombombs explosionen. Hela lägret avslutades med stor arena show och ett nästan 10 minuter långt fyrverkerishow var avslutet på ett fantastiskt läger. Det tråkiga med lägret var att tiden gick för fort. Jag ville aldrig åka hem, hade jag själv fått bestämma så hade jag stannat 3 veckor till.

Hela lägertiden var alldeles underbar, det går inte ens att beskriva det med ord. Hela resan och allt jag har fått vara med om var helt klart värt de 5 års väntan. Det finns inget jag ångrar att jag valde att åka till japan. Tack för att ni gjorde min resa möjlig.

Tim Fränkel

Höörs Scoutkår