Hej hallå!

Tobias här! Ni skulle bara veta hur kul jag har haft det på World Scout Jamboree i Japan! Tack för att ni hjälpte till att bidra så att jag fick möjlighet att uppleva detta. Det har varit så otroligt roligt och jag har fått många vänner i gruppen men även några ifrån andra länder så som Thailand och Österrike!

Men i alla fall, lite om Japan kanske, varmt och fuktigt skulle jag nog säga. Tänk er ett tropikarium fast 10 grader varmare och blåser mer, där har ni Japan! Naturen i Japan är jättevacker!

Vi började vår resa med att bo några dagar nära Mt. Fuji där vi vandrade genom den underbara naturen och några mindre byar. Vi hittade en liten affär och jag tror nog att ägaren tjänade lika mycket på ett år som vi köpte för. Hon blev i alla fall väldigt glad när vi handlade. För när det började regna efter vi var klara så kom hon med sina egna personliga paraplyn och gav till oss! Som sagt, folket i Japan är väldigt, väldigt trevliga!

Efter Mt. Fuji åkte vi till Tokyo och titta till deras stora huvudstad. Extremt många människor där och höga skyskrapor, hotellet vi bodde i var 50 våningar högt! I Tokyo besökte vi bl.a. de gamla delarna av staden och sen kollade vi på en fyrverkerifestival. Jag läste lite om Sumidagawa Fireworks Festivalen och det beräknas att ca 1 MILJON människor var och tittade på det! Vi träffade även några japaner där som vi snackade med.

Efter det så tog vi oss till Kyoto med Skinkansen (som vi senare kallade för skinkan), Skinkansen är det andra snabbaste tåget i världen! Vi åkte i ca 350 km/h i de otroligt vinklade kurvorna! Vi var bara i Kyoto under en dag och då besökte vi bl. a. ett gammalt slott och ett tempel.

Därefter bar det av mot det resans huvudmål – World Scout Jamboree!

Mycket skoj hade vi att göra på lägret. Invignings- och avslutningsceremonier för ca 35 000 personer från 150 olika länder är häftigt. Vi hade även en Culture Day då vi fick smaka både mycket god och mycket äcklig mat ifrån hela världen.

En både intressant och mäktig upplevelsen var att besöka Hiroshima 2 dagar före 70 års minnes dagen av då A-bomben släpptes 1945. Där är en fin park, museum och många minnesmonument i Hiroshima.

Som ni kanske vet så är byteshandel med märken och halsdukar väldigt stort inom scouting och där har även jag bidragit med att t.ex. byta två svenska scouthalsdukar mot en japansk och en ifrån Bangladesh, de är jättesnygga!  Bytte även till mig flera märken.

Tack än en gång!

Vänliga Hälsningar

Tobias Söderstjerna, Utmanarscout i Kristianstads Scoutkår

Här följer några bilder från min resa:

Mt. Fuji

Tokyo